Flygarn

Charlie gillar flyg och annat kul här i livet

29
Nov
2007

 

När jag var liten funderade jag väldigt mycket på hur olika tekniska maskiner fungerade och tyckte att fysik var intressant redan innan skolåldern. Då visste jag inte att det kallades fysik men intresset fanns där. Jag minns hur jag kunde stå och snurra en spann med vatten samtidigt som jag studerade vattnet i den,..hm det ramlar inte ut fassten spannen hålls upp och ner gång på gång? Det visade sig fungera lika bra vad man än la i spannen. Föremålen ramlade dock ur om man stannade spannen i vertikalt läge??? Hur kan vattnet veta att spannen står still? Varför känns spannen tyngre när man snurrar den? Varför ser mamma så besvärad ut när jag ställer frågor om detta? Sånt här vet väl vuxna tänkte jag! Den största besvikelsen jag minns som liten var min första dag i skolan. Fröken om någon kan väl allt som kan tänkas kunnas här i världen?? Något som jag hade funderat på länge som varken mamma eller pappa ville svara på var en fråga om månen:

–Fröken,.. om man står på månen och hoppar rakt upp…. Hur högt hoppar man då och hur lång tid tar det innan man landar igen?

Fröken var nog mer van vid frågor som ”när är det rast” eller ”hur stavas en siffra” och visste inte svaret på frågan!!?? Jag blev oerhört besviken och undrade genast vad man lär sig i skolan egentligen!

Det var en liten anekdot bara, nu till inlägget.

Så styrs ett flygplan

I det vardagliga livet verkar alla fysikens lagar omkring oss hela tiden utan att vi tänker på det. För er som är intresserade kommer jag beskriva hur det kommer sig att flygplanet ni sitter i på väg till Thailand kommer just dit, alltså hur man styr en flygplan.

Ett flygplan styrs med tre olika roder. Höjdroder, skevroder och sidoroder.

Om vi lägger in flygplanet i en tredimensionellt koordinatsystem enligt nedan med en X, en Y och en Z-axel och sedan utgår efter detta system.

axlar11.jpg

tredimensionellt koordinatsystem

Höjdrodret

Höjdrodret sitter längs bak på flygplanskroppen och kontrollerar flygplanets rörelse kring loopingplanet (X-axeln) och verkar på så sätt att luften pressar upp eller ner stjärtparitet på flygplanet vilket leder till att vingens vinkel mot luftströmmen ändras. Antigen får vingen en högre vinkel och lyftkraften ökar och flygplanet beger sig iväg uppåt eller så får vingen en lägre vinkel, lyftkraften minskar och flygplanet går neråt. Detta rodret manövrerar man med ratten/spaken genom att dra emot sig eller skjuta ifrån sig.

hojd5.jpg

höjdrodret

 

Skevrodren

Skevrodren sitter på bakkanten av vingen och kontrollerar flygplanets rörelse kring rollplanet (Y-axeln) och verkar på så sätt att lyftkraften ökar på ena sidan av vingen och minskar på den andra. Dessa styr man också med ratten/spaken genom att svänga ratten eller dra spaken åt höger eller vänster. Detta får planet att rolla.

skev51.jpg

skevrodren

 

Sidorodret

Sidorodret styr flygplanet i girplanet (Z-axeln) och verkar på så sätt att flyplanskroppen girar åt det håll man för rodret. Sidorodret styr man med pedaler.

sido53.jpg

sidorodret

 

När man skall svänga flyplanet användes alla tre rodren. Först ansätter man skevroder åt det håll man vill svänga samtidigt som man anger sidoroder åt samma håll. När lutningen på planet ökar minskar den resulterande lyftkraften från vingen. Lyftkraften måste alltså ökas och det görs, genom att öka vingens vinkel gentemot luften, med höjdrodret. När man har den lutning man vill svänga med neutralställs skevrodren medans både sidoroder och höjdroder hålls kvar.

Bilden nedan visar lyftkraften på ena vingen när man flyger rakt fram. Den andra vingen alstrar naturligtvis lika mycket lyftkraft och tillsammans är dessa krafter lika stor som jordens dragsningskraft, gravitationen.

plant2.jpg

vingens lyftkraft vid planflykt

När planet svänger måste den totala lyftkraften uppåt fortfarande vara lika stor som gravitationen. Vingens lyftkraft måste alltså ökas (den vita pilen i bilden nedan). Resultatet blir även en kraft åt sidan och det är denna som får planet att svänga. Ju högre bankgningsvinkel man flyger med desto högre lyftkraft måste vingen alstra. Anledningen till att man även ansätter sidoroder vid sväng är att motverka gravitationen på planets bakkropp som annars ”släpar” nedåt.

svang.jpg

De gula pilarna visar resultanterna till vingens totala lyftkraft.

Nu är det bara att gå och köpa en flygsimulator för er som inte har någon och sätta igång att öva 🙂

Taggar: , , , ,

Kommentarer

  1. Johan Skrev,

    Jag funderade lite mer på det här och hittade en annan site med lite bra saker att tänka på när man är ute och flyger: http://www.tallrite.com/LightRelief/pilotcribs.htm

    God jul!

  2. camilla Skrev,

    hur gammall ska mann vara åmm mann ska sjöra en flyg plan
    vet du det?

  3. Charlie Skrev,

    Hej Camilla! Det finns ingen åldersgräns för hur gammal man måste vara för att börja ta lektioner med lärare bredvid sig.

    Man måste dock vara minst 16 år gammal för att få flyga helt själv under utbildningen.

    När man är klar med utbildningen måste man ha fyllt 17 år för att få sitt certifikat.

    Lycka till!

  4. camilla Skrev,

    då vet jag

  5. camilla Skrev,

    och hur många år måsste man gå på utbildningen
    vet du det?

  6. Charlie Skrev,

    Minimumkravet är 45 flygtimmar och det behöver inte ta mer än några månader om man ligger i.

  7. camilla Skrev,

    ok då vet jag

  8. kappe112 Skrev,

    Hej Charlie! Jag hade en läxa att skriva om hur flygplan kan flyga. Jag bläddrade bland förslagen och så såg jag din sida och kolla närmare och nu är jag klar med läxan (typ, lite till). Dina förklaringar var enkla och nu vet jag hur det går till när jag sitter och ska åka till Thailand nästa gång.

  9. Lars Friberg Skrev,

    ”flyplanskroppen girar åt det håll man för rodret. Sidorodret styr man med pedaler.”
    Jo men;
    om jag för vänster fot (pedal) framåt och höger fot (pedal) bakåt, åt vilket håll girar flygplanet då? babord eller styrbord (vänster eller höger? /Lars

  10. Lars Friberg Skrev,

    …. konstig fråga för en pilot kanske men det är som så att jag ”rattar” en Viggen j37 i Microsoft Flightsim och har nyss köpt Saiteks rudder pedales och det känns avigt liksom. /Lars

  11. Lars Friberg Skrev,

    Gör om frågan, verkar inte fungera.

    ”flyplanskroppen girar åt det håll man för rodret. Sidorodret styr man med pedaler.”
    Jo men;
    om jag för vänster fot (pedal) framåt och höger fot (pedal) bakåt, åt vilket håll girar flygplanet då? babord eller styrbord (vänster eller höger? /Lars

Lägg till kommentar