Flygarn

Charlie gillar flyg och annat kul här i livet

21
apr
2009

Klubbens Pa-28 har inte målats om sen den byggdes och det är längesedan det. Nu är det i alla fall dags och om den inte redan är påväg så bär det snart av till Tyskland där målningen skall utföras.

Förra veckan ombads jag att flyga med upp till Skövde så att piloten slapp att åka kommunalt hem efter att ha flugit dit Pa-28an.  Jättebra med gratis flygtimmar så  det ställde jag naturligtvis upp på!

Vi åkte ut till Säve ganska tidigt och vädret var sisådär. Sikten var nästintill obefintilig men prognosen talade till vår fördel så vi satte oss och väntade. Mycket riktigt så lättade diset men inte så mycket som man kunde önskat. Efter några telefonsamtal till Skövde med frågan om hur vädret var där verkade det äntligen vara okej flygväder på sträckan så vi begav oss iväg i ganska tät följd.

pavag

Till en början var sikten bra, eller i alla fall några kilometer

Jag hade min handburna GPS med mig och den var ett bra hjälpmedel när sikten inte var den bästa. Piloten i Pa-28an hade inte programmerat in destinationen i den fasta gpsen utan flög helt efter kartan. När vi hade kommit halvvägs blev sikten avsevärt sämre och vi bestlöt oss för att följa järnvägen som syntes tydligt. Framför mig tyckte jag se att det låg väldigt låga moln och jag visste att terrängen var högre längre fram och att marginalen inte skulle vara så stor om jag gick ner på lägre höjd. Pa-28an försvann plötsligt framför mig och jag förstod då att han flugit in i de låga molnen.

skovde-under2

Kortet togs strax innan molnen och marken blev ett.

Då vi flög VFR, dvs navigering utefter det man visuelt ser utanför flygplanet, beslöt jag mig för att vända 180 grader där jag visste att jag hade bra sikt. Vi talade med varandra över radion och jag sa att jag tappat kontakten med honom och att jag vänt om för att hitta en flygväg med bättre sikt. Min klubbkolega ropade över radion att sikten var väldigt dålig där han precis flugit men att den var bra efter att ha kommit igenom det låga molntäcket. Jag beslöt mig dock för att ta ut kursen direkt mot fältet i Skövde och flyga dit ovanför molnen. Genom ett litet hål där blå himmel skymtades lyckades jag ta mig igenom. Molntäcket var inte mer än 500 fot tjockt så det gick fort att ta sig upp. Här och där kunde jag skymta marken genom små luckor.

skovde-over

Alltid fint väder ovan moln.

Efter ett tag kunde jag skymta Skövde stad under mig och hittade ett hål i molntäcket som var tillräckligt stort för att sjunka ner igenom. En skarp sprialformad flygning tog mig snabbt ner och väl igenom kunde jag se flygplatsen strax nordöst om staden. Jag ropade upp min kolega och han hade gått runt skövde under molnen och befann sig norr om mig. Vi fick kontakt med varandra och vi landade i den turordning vi startat.

När det var dags för oss att bege oss tillbaka hade molnen lättat så hemfärden blev en enkel match.

Kort och gott blev det en lärorik och spännande liten utflykt!

Taggar: , , ,

Kommentarer

  1. Robert Skrev,

    Hejsan
    Kan Du förklara hur man använder GPS-kordinator i flygplanet ,vilket instrument man använder i en Cessna t.ex.
    N35 21.70 E138 43.98
    Vet du kanske om det finns böcker på svenska att läsa om detta?
    MVH
    Robert

Lägg till kommentar