Flygarn

Charlie gillar flyg och annat kul här i livet

6
apr
2009

I lördags tog jag och Klas med oss lunchlådor och stack på en liten flygutflykt till Visingsö.

dsc_22071

Klas goes Iphone

Flygfältet på Visingsö ligger på den norra spetsen av ön och med en golfbana och en sandstrand som närmasta grannar. Det blir nog en tur till hit när det blivit lite varmare, enligt en trevlig bullbakerska på flygfältet är det tydligen 23 grader i vattnet här på sommaren

dsc_2209

SE-IKN

Flygfältet är gräsbelagt och skall man flyga hit är det bra att ringa för en fältkontroll innan. Blöta gräsbanor är riktiga inbromsare. Bra vid landning men inte så bra vid start.

mapprint

Turen från Säve till Visingsö via Jönköping tog nästan precis en timme.

Taggar: , , ,

Kommentarer

  1. Johan Skrev,

    Det var minsann på tiden att det kom en ny bloggpost. Ringarna på kartan gissar jag är radiostationer men vad är de små rosa och blå trianglarna egentligen?

  2. Charlie Skrev,

    Tjena Johan, bättre sällan än aldrig eller!
    Jag har skalat av kartan lite så all information syns inte på bilden.
    Jag antar att du menar de enda små trianglarna. Den blå visar utpasseringspunkten från Säve kontrollzon och den rosa visar beräknad punkt där flyghöjden nås, i detta fall 5500fot.

    De blå ringarna är mycket riktigt fyrar och de svarta symoliserar ett flygfält.

    Hörs!

  3. Johan Skrev,

    Ahaminsann,
    håller man sen samma flyghöjd hela tiden fram tills det är dags att gå in för landning eller hur funkar det?

  4. Charlie Skrev,

    Nej det behöver man inte, det finns vissa regler när man flyger i okontrollerad luft dock. Flyger man med en kurs mellan 0 och 179 grader skall man hålla en höjd på udda tusental plus 500 fot, flyger man mellan 180 och 359 grader skall man hålla en höjd på jämna tusental plus 500 fot. I kontrollerad luft ber du om en flyghöjd alt flygnivå och antingen får du den eller så blir du tilldelad en annan höjd.

Lägg till kommentar