Flygarn

Charlie gillar flyg och annat kul här i livet

23
nov
2007

Jag tänkte fortsätta skriva lite om de olika sinnenas påverkan när man flyger. Synen kan man ju tänka spelar stor roll i pilotyrket och det är helt rätt. Men ska man alltid lita på vad man ser? Synvillor är inte helt ovanligt.

Att flyga sjöflygplan är en konst i sig som skiljer sig en del från vanliga flygplan. Att landa på en sjö i stiltje kan bli problematiskt då det är svårt att bedömma avståndet till vattenytan då himlen speglar sig i den. Samma sak gäller vinterflyg, att landa på ett vitt snötäcke försvårar avståndsbedömningen för piloten.

Bilden nedan är tagen mot vattenytan på en sjö. Utan referenser är det svårt att se hur långt det är till vattnet, eller?

sjo1.jpg

Samma bild fast med referenser: sjö

En hel del haverier beror just på att piloten missbedömt avståndet och antigen landat ”för högt” dvs piloten tror att han/hon har rätt hastighet när hjulen eller pontonerna ska ta i marken/vattnet.Flygplanet befinner sig dock högre än vad som uppfattas och hastigheten sjunker ytterligare tills planet inte längre har fart nog och ”ramlar” ner med ett brak i backen eller med ett plask i vattnet. Omvänt har hänt att piloten tror sig ha en bit kvar när planet plötsligt tar mark i hög sjunkhastighet med ett haveri som resultat.

En annan situation som inbjuder till synvillor är mörkerflygning. De flesta nattflygningar flygs IFR (Istrument Flight Rules) som betyder att piloten flyger på instrumenten men en del flygningar utförs VFR (Visual Flight Rules) vilket lätt beskrivet betyder att man navigerar efter vad man ser utanför flygplanet. Naturligtvis tittar även en VFR-pilot på instrumenten men har inte alls samma erfarenhet som en IFR-pilot.

Tänkt dig att du är ute och flyger på natten, det du ser utanför flygplanet är det du ser på bilden nedan.

Peka på en punkt på fotot mot vilken du tror du kan flyga mot utan att vara rädd för att slå i backen.

natt.jpg

Klicka nu på det här fotot som visar precis samma vy fast under dagen.

Det kan vara mycket svårt att särskilja ljuskällor så som stjärnor, master och hus. De flyter lätt samman och bildar en förädisk synvilla. Som jag skrev i ett tidigare inlägg är instrumenten livsviktiga när man ger sig iväg under förhållanden man inte är van vid.

Jag hoppas inte jag skrämmer någon till att bli flygrädd med mina inlägg 😉

Flygning är fantastiskt kul och en säker sysselsättning men man måste vara medveten om vad sinnena kan ställa till med.

Kommentarer

  1. johanna Skrev,

    Hej Charlie!

    Vad mycket du kan om flyg o sånt! Har du aldrig velat läsa till pilot?

    kramiz

  2. Charlie Skrev,

    Hallå Johanna!

    Jodå, visst har jag tänkt på det! Tog mitt privatcertifikat på Ljungbyheds flygklubb och hade samma lärare som även jobbar på TFHS (Trafikflygar Högskolan). Hade först tänkt att söka dit men mina glasögon satte stopp. Det finns dock inga hinder att privat gå en utbildning men då får man betala för sig och det är inte helt gratis tyvärr :P.. men vinner jag på lotto så :).. ska bara börja spela först.

    Ses på jobbet 🙂

Lägg till kommentar