Flygarn

Charlie gillar flyg och annat kul här i livet

24
jul
2007

..right turnout and cleared for takeoff runway zero one.

Idag blev det äntligen fluget!

Vaknade kl 7 av att klockan ringde. Innan jag han göra något annat drog jag upp persiennerna för att se hur vädret såg ut på utsidan. Det såg fint ut! Ringde Gunnar och bestämde träff kl 10:00 ute i klubbstugan.

Flyningen varade en timme och under den tiden hans 9 landingar med varav ett par bedömningslandningar. Det är något man faktiskt borde ut och träna själv ibland, bara ligga i varvet runt flygplatsen och starta och landa gång på gång.

Just bedömningslandningar är lite extra kul att öva på. Man drar helt enkelt av effekten på motorn till tomgång en bit från flygplatsen men med tillräcklig höjd för att nå fram, sen får man inte röra reglaget förren man landat. En simulerad nödlandning helt enkelt.

Det var rätt mycket trafik idag så vi fick lite då och då dra ut på varvet för att Ryan Air skulle ner eller upp.

Men i alla fall, nu är det gjort och jag kan glatt flyga vidare i två år till innan nästa kontrollflygning.

ikn.jpg

Flygplanet för dagen SE-IKN

Kommentarer

  1. Bitte Skrev,

    Va skönt! Nu kan du koppla av denna grej ett tag. Grattis Charlie

  2. Josefin Skrev,

    Var är dream linern 787 -800 i den här bloggen???

  3. Charlie Skrev,

    http://www.boeing.com/commercial/787family/background.html

    en länk kanske gör dig glad Josse! :)..

  4. Arne Unfors Skrev,

    Hej Charlie. Det kan man väl kalla för en solskenshistoria när du nu i grevens tid fick chans att göra din uppflygning innan tidsfristen gick ut.
    Som gammal ”gnist” på bl.a. B3 och B17 har jag full förståelse för att det är nödvändigt med träning för att kunna avvärja ev incidenter. Med B3-an var det lugna gatan den var mer lik ett segelflygplan i o m sin enorma vingbredd. B17 däremot var som en ”vingelkråka” och måste landas med hög fart för att inte sjunka igenom.
    Roslagsgubben

  5. Josefin Skrev,

    tackar tack! =)

  6. Arne Unfors Skrev,

    Hej igen!
    När jag skrev min kommentar i din blogg så hade jag mer eller mindre hjärnsläpp. Jag skrev att B17 var en vingelkråka. Helt fel. Det var ett bra fpl och var Sveriges svar på den Tyska ”Stukan”, störtbombaren du vet, som spred ve och fasa hos många. Nej, det skall vara B18 (några få ex T18) som jag avsåg. Rätt skall vara rätt.

    Det var speciellt när vi började med nattflygningarna med B18 som det gick åt många landningsställ. Landningarna skedde med för låg hastighet och följden blev att planet sjönk igenom och kontakten med moder jord blev lite för häftig.

    Beträffande B17 så hade den bokstavligen ”drag under galoscherna.” Planet hade pontoner på undersidan som dolde ställen vid infällt läge.

    Ha det så bra/ Roslagsgubben

Lägg till kommentar